![]() |
||
![]() |
||
Zespół Pałacowo-Parkowy BranickichHISTORIA
![]() Początek osady dworskiejPałac Branickich, zwany dawniej Wersalem Podlaskim, zaliczany jest do najorginalniejszych i najbardziej wartościowych polskich budowli barokowych. Jeszcze Stefan Mikołaj Branicki zlecił w latach 1691-1697 Tylmanowi z Gameren, architektowi pochodzenia holenderskiego, przebudowę zamku obronnego, zbudowanego jeszcze za czasów Piotra Wiesiołłowskiego, na pałac. Architekt ten dokonał gruntownej przebudowy rezydencji. Dawny zamek-kamienicę Wiesiołowskich przebudowano w pałac, pozbawiono go elementów obronnych i nadano nową barokową formę. Pałacowe wnętrza ozdobiono bogatą dekoracją stiukową. Polski Wersal BranickichOkres rozpoczęcia przebudowy pałacu zbiegł się z budową miasta Białegostoku, a także z jego lokacją w 1692 roku. W zamierzeniach Stefana Mikołaja Branickiego i zgodnie z panującymi wówczas trendami, rezydencja miała tworzyć z miastem spójny układ urbanistyczny. Nową barokową formę zyskał też ogród zaprojektowany przez Tylmana, gdzie dokonał się podział na ogród górny i oddzielony od niego dawną fosą ogród dolny. Jednak najważniejsze zmiany w wyglądzie rezydencji jak i całego miasta Białegostoku zaszły za rządów syna Stefana Mikołaja – Jana Klemensa Branickiego, hetmana wielkiego koronnego. Od lat 20-tych XVIII wieku Jan Klemens dzięki ożywionym kontaktom z dworem królewskim rozpoczął gruntowne prace przy przebudowie pałacu według najlepszych francuskich wzorów. Głównymi architektami i twórcami okazałej rezydencji byli: Jan Zygmunt Deybel, Jakub Fontana, a udział mieli także Jan Henryk Klemm, Józef Sękowski i Ricaud de Tirregaille. Pałac został podwyższony do trzech kondygnacji, ozdobiony dwoma hełmami i tympanonem z licznymi rzeźbami. Właściciele pałacu zajmowali apartamenty na parterze, zaś pierwsze piętro z pokojami królewskimi, pokojem chińskim, salą jadalną i taneczną-zarezerwowane były dla najbardziej dostojnych gości. Ważnym elementem w bryle głównej pałacu stał się balkon, usytuowany na pierwszym, najbardziej reprezentacyjnym piętrze. Dawne alkierze stały się pałacowymi skrzydłami. Prawa oficyna mieściła apartamenty dla gości, lewa pomieszczenia gospodarcze i pokoje dla służby. W pałacu przebywali miedzy innymi król August II i August III, Stanisław August Poniatowski, cesarz Austrii Józef II oraz król Francji Ludwik XVIII. Wszystko przebudowano według założeń francuskiego klasycyzmu i rokoka. Zmianie uległo także otoczenie pałacu. Bramę przeniesiono na dziedziniec wstępny, który został oddzielony od paradnego niskim murem z dwiema rzeźbami Herkulesa, dłuta Redlera. Integralną częścią rezydencji hetmańskiej były ogrody, które gruntownie rozbudowano. Wzniesiono pomarańczarnię i cztery baseny z fontannami, ażurową altanę, pawilon z galerią obrazów, oranżerię i most nad kanałem. Wzdłuż alei przy fontannach stanęły posągi mitologicznych postaci, sfinksy, dekoracyjne wazony, głównie dłuta Redlera. Założono klomby i kwietniki, posadzono drzewa i krzewy sprowadzone z Holandii. Bukszpanowe partery haftowe wysypano białym i czerwonym piaskiem, przystrzyżono grabowe i lipowe szpalery, tworząc boskiety. Za pałacowymi ogrodami rozciągały się zwierzyńce danieli i jeleni. Już w XVIII wieku zespół pałacowy, dzięki okazałości i urokowi, nazwany został przez geografa Bűschinga "Wersalem Polskim". W listach i pamiętnikach z tego okresu pojawiały się też nazwy "Wersal Północy" i "Wersal Podlaski". Dwór Branickich stał się ważnym ośrodkiem kultury, wokół którego skupiali się wybitni artyści i naukowcy, a w teatrze dworskim gościnnie występował największe współczesne gwiazdy operowe. Wspaniałość rezydencji była odzwierciedleniem niespełnionych królewskich ambicji ostatniego z rodu Branickich. Po śmierci w roku 1771 Jana Klemensa Branickiego, białostocką rezydencją przejmuje rodzina Potockich, a do roku 1808 zarządzała nią wdowa - Izabela Branicka (siostra ostatniego Króla Stanisława Poniatowskiego). Potoccy natomiast w roku 1795, czyli jeszcze za życia Izabeli Branickiej pałac sprzedają królowi pruskiemu Fryderykowi Wilhelmowi II. Czasy zaborówW 1809 roku dobra białostockie nabył od Prusaków car Aleksander I. Pierwotne plany zakładały zorganizowanie w Białymstoku letniej rezydencji carów. W 1826 roku przystąpiono do dużego remontu pałacu w celu adaptacji do nowej roli. Jednak już w 1833 roku zrezygnowano z kontynuacji carskiego planu i do 1836 roku trwała likwidacja siedziby carskiej w Białymstoku. Usuwano kolejne elementy wyposażenia, jak również wywieziono drzewka z oranżerii. W czasach cara Mikołaja I w latach 1837-1841 przebudowano pałac na potrzeby utworzonego Instytutu Panien Szlacheckich. Nowa funkcja o charakterze szkolnym pociągnęła za sobą wiele przekształceń wnętrz. Zabudowano wówczas kolumnady boczne, zlikwidowano barokowe hełmy wież, usunięto rzeźby z tympanonów oraz herby Branickich. Nad bocznymi skrzydłami rozbudowano piętra, usunięto attyki. Pałac stracił swój rezydencjonalny charakter i zniszczono rokokowy wystrój pomieszczeń. Instytut Panien Szlacheckich istniał w białostockim pałacu do 1915 roku. Wojny i okres międzywojennyW czasie I wojny światowej następowała dalsza degradacja pałacu. Niemcy i Rosjanie urządzali w nim swoje urzędy, postoje, a nawet szpital. Pałac został splądrowany, zabrano resztki wyposażenia, zatynkowano ściany. W 1918 roku Białystok przeszedł w ręce polskie. Od 1919 roku gmach pałacu wykorzystywały instytucje państwowe: Sąd Okręgowy i Starostwo. Wobec tworzącego się województwa białostockiego, podjęto decyzję o ulokowaniu w pałacu Urzędu Wojewódzkiego i przystąpiono do prac restauracyjnych i budowlanych, mających na celu przystosować budynek do nowej funkcji. Podjęta jednak na przełomie lat 20 i 30 częściowa rekonstrukcja pałacu została przeprowadzona niekonsekwentnie i ograniczyła się tylko do remontu pomieszczeń pałacowych i dokonania niewłaściwych adaptacji na pomieszczenia mieszkalno-administracyjne. W wyniku działań wojennych w 1944 roku białostocki pałac uległ spaleniu i częściowemu zburzeniu. Ogólny stan zniszczeń osiągnął 70. Okres powojenny i czasy współczesneOdbudowę pałacu rozpoczęto w 1945 roku od odgruzowania obiektu. Zabezpieczono wówczas uratowane z wojennej pożogi rzeźby, podstemplowano resztki ścian. W kolejnych latach pałac zyskał prowizoryczny dach, systematycznie odbudowywano zniszczone mury. Głównym architektem był inż. Stanisław Bukowski. Odbudowa miała przywrócić dawny XVIII-wieczny blask. W czasie odbudowy rezydencji zostało częściowo zrekonstruowane założenie ogrodowe według projektu prof. Gerarda Ciołka z 1948 roku. Odtworzono ogród górny wraz z ośmioma parterami, ustawiono nową balustradę na murze oporowym, odbudowano Pawilon Toskański i Włoski oraz dolną kondygnację Pawilonu pod Orłem. W grudniu 1949 roku pałac przekazano tworzącej się w Białymstoku Akademi Lekarskiej, nazwanej wkrótce Akademią Madyczną. Od 2004 do 2007 roku trwały prace przy elewacjach pałacowych, które odzyskały właściwą kolorystykę. W 2009 roku rozpoczęto prace rewaloryzacyjne na terenie dziedzińca wstępnego. Według projektów Pierre Ricaurd de Tirregaille z lat 50 XVIII wieku, otworzono dwie fontanny we wgłębnikach, wykonano nowe nawierzchnie kamienno – żwirowe i otworzono układ zieleni. W czerwcu 2011 roku zakończono prace w Ogrodzie Górnym. Otworzono Pawilon pod Orłem, który jest jedyną tego typu altaną – wolierą w Polsce, a także cztery fontanny. Natomiast osiemnaście XVIII - wiecznych rzeźb barokowych, osiem parterów bukszpanów i rośliny oranżeriowe przywróciły salonowi ogrodowemu jego dawny barokowy charakter. Obecny kształt pałacu pochodzi z czasów hetmana Jana Klemensa Branickiego i jest siedzibą renomowanego Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
© Copyright
• BIAŁYSTOK 2008-2024 •
| ||